głośno vs. cicho (Skrzynia biegów vs. Napęd bezpośredni)

1.3 głośno vs. cicho (Skrzynia biegów vs. Napęd bezpośredni)

Na co zwrócić uwagę przy silniku elektrycznym do łodzi?

Silniki do łodzi są dostępne z napędem bezpośrednim i z przekładnią. Napęd bezpośredni jest zazwyczaj znacznie cichszy. W wyjątkowych przypadkach również silniki bez przekładni mogą generować pewne hałasy. W zależności od zastosowania, obie wersje mogą być korzystne. Dowiesz się o zaletach poszczególnych typów i otrzymasz propozycje różnych klas mocy.

Nasza rekomendacja: Zawsze zalecamy cichy silnik elektryczny bez przekładni.

W przypadku łodzi sportowych często zaleca się jednak silnik z przekładnią. 

Głośność silników łodzi elektrycznych

Elektromobilność oznacza z naszej perspektywy przede wszystkim spokój i relaks na wodzie. Największą zaletą jest brak uciążliwych hałasów podczas jazdy i możliwość swobodnej rozmowy.


Istnieją różne technologie w silnikach łodzi elektrycznych. Z jednej strony bezgłośne silniki bez przekładni, a z drugiej strony silniki elektryczne z przekładnią. Te ostatnie powodują słyszalny hałas mechaniczny, w zależności od producenta nawet stosunkowo nieprzyjemny gwizd.

Kiedy głośność jest istotna?

Podstawowo głośność jest istotna przede wszystkim w przypadku silników zaburtowych, które są obsługiwane za pomocą rumpel. To samo dotyczy mniejszych łodzi, gdzie silnik jest bardzo blisko kierowcy i dlatego jest dobrze słyszalny. Różnice pojawiają się więc głównie w przypadku silników o mocy od 1 do 11 kW. Powyżej 11 kW wiele silników łodziowych ma zintegrowaną skrzynię biegów, aby odpowiednio przekształcić moc silnika w prędkość obrotową.



Im dalej silnik jest od kierowcy, tym mniej istotna jest głośność samego silnika. To samo dotyczy silników wewnętrznych, saildrive'ów lub silników podwodnych. Ze względu na ich położenie w łodzi, hałas jest prawie zawsze do pominięcia.

Zalecane silniki elektryczne do 6 kW

Tutaj pokazujemy nasz wybór najlepszych silników elektrycznych do łodzi w zakresie do 6 kW. Napędy ePropulsion były dostępne do 6 kW najpierw bez przekładni. Ponadto stosunek ceny do jakości jest nieco lepszy niż u innych producentów. Również godne polecenia są modele Torqeedo Travel oraz silniki Trend od Aquamot.

Zalecane napędy elektryczne do łodzi od 8 kW

Tutaj znajdziesz najpopularniejsze napędy od 8 kW. Propel 10 kW to bardzo wydajny napęd bezpośredni o doskonałym stosunku jakości do ceny. Inne silniki elektryczne w zakresie 8 kW są dostępne od Aquamot i E-Tech.

Opór wody

Silniki z przekładnią mają zazwyczaj decydującą zaletę: opór pod wodą jest znacznie mniejszy. W przypadku silnika z napędem bezpośrednim silnik znajduje się w obudowie pod wodą. Jednak konstrukcja powoduje znacznie większy opór wody.



Ze względu na zwiększony opór wody, do osiągnięcia tej samej prędkości potrzebna jest większa siła lub prędkość maksymalna łodzi nieznacznie spada. Dlatego silniki z przekładnią są częściowo lepiej przystosowane do łodzi ślizgowych.

Tylko dlatego, że silnik ma przekładnię, nie oznacza to, że jest głośny!

Naprawdę wiele zależy od producenta i technologii silników. Ogólnie możemy dać dobrą ocenę, ale często zalecamy przetestowanie silników lub przynajmniej obejrzenie filmu z działającym silnikiem.

Przekładnia nie jest równa przekładni!

Są również wyjątki, w których silnik z przekładnią z doświadczenia jest ledwo głośniejszy niż silnik bez przekładni. Przykładem tego są napędy RiPower. Silniki są ciche dzięki dobrej obróbce i jednocześnie szczególnie nadają się do sportowej jazdy.

Efektywność silników elektrycznych

Z technicznego punktu widzenia silniki z bezpośrednim napędem są nieco bardziej wydajne. Przez mechaniczne przenoszenie siły w przekładni powstaje energia cieplna. W wyniku ruchu dochodzi więc do strat w efektywności. Do uzyskania tej samej mocy potrzeba więc więcej energii.


Pytanie jednak, jak mniejsza efektywność ma się do zwiększonego oporu wody. W sumie wynik w odniesieniu jest prawdopodobnie bardzo porównywalny.

Koszty, złożoność i chłodzenie

Oprócz wymienionych powyżej czynników, przy wyborze odgrywają rolę również inne aspekty. Są to przede wszystkim zalety napędów bezpośrednich: silniki z napędem bezpośrednim są zazwyczaj lżejsze, po prostu dlatego, że w obudowie jest mniej części. Przy czym między poszczególnymi producentami mogą występować znaczne różnice. Na przykład modele Torqeedo są zazwyczaj lżejsze niż te od konkurencji.



Dzięki napędowi bezpośredniemu nie jest również konieczne oddzielne chłodzenie, a silniki są ogólnie tańsze. Ogólnie rzecz biorąc, silniki z przekładnią są więc znacznie bardziej skomplikowane. Zwłaszcza dla wyporności napęd bezpośredni jest prawie zawsze najlepszym wyborem. Dla łodzi sportowych przekładnia jest często lepsza, aby móc lepiej kontrolować prędkość obrotową śruby napędowej.

Bezszczotkowe vs. szczotkowe

Nie tylko przekładnia oferuje w silnikach elektrycznych pewne cechy wyróżniające. W silnikach tylnych są silniki bezszczotkowe i silniki ze szczotkami węglowymi. Z doświadczenia wynika, że silniki szczotkowe Minn Kota są szczególnie ciche. W szczególności wędkarze powinni raczej sięgnąć po Minn Kota. Teoretycznie jest to część zużywająca się, która w praktyce jednak rzadko wymaga wymiany.



Silniki bezszczotkowe również spełniają swoje zadanie i nie mają części zużywających się, jednak generują pewne hałasy. Z tego powodu są często nieco tańsze.

Otwarte pytania?

Twoje korzyści z greenboatsolutions

prosty.
Kilka kliknięć oszczędzi Ci dużo czasu i stresu!
szybki.
Otrzymasz wynik w ciągu 5 minut.
porównywalny.

Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.

przejrzysty.

Masz przegląd ponad 30 producentów.

contact image