Wskazówki dotyczące użycia baterii

2.3 Wskazówki dotyczące użycia baterii

10 wskazówek dotyczących użytkowania akumulatorów do łodzi

Prawidłowe obchodzenie się z akumulatorami na pierwszy rzut oka wydaje się sztuką samą w sobie. Należy zwrócić uwagę na wiele ważnych punktów, aby system akumulatorów działał jak najdłużej. W przypadku niewłaściwego użytkowania system może stracić znaczną część swojej wydajności już po jednym sezonie.


Aby temu zapobiec, przedstawiamy najważniejsze wskazówki, które należy znać przy obchodzeniu się z akumulatorami. Zobaczysz, że większość punktów jest podstawowa i już przy zakupie dobrze kompatybilnych komponentów unikniesz wielu ryzyk.

  1. Koniecznie przestrzegaj wskazówek bezpieczeństwa producentów!
  2. Upewnij się, że używasz odpowiedniej ładowarki do ładowania baterii.
  3. Naładuj baterię możliwie jak najszybciej po jej użyciu.
  4. Upewnij się, że Twoja bateria litowo-jonowa jest chroniona przez BMS!
  5. Zadbaj o odpowiednie miejsce montażu lub bezpieczne ustawienie baterii.
  6. Używaj tylko odpowiednich kabli do połączenia i starannie je zamocuj.
  7. Regularnie przeprowadzaj wyrównanie ładunku między kilkoma bateriami, jeśli używasz układu z kilkoma bateriami.
  8. Używaj możliwie tylko baterii tego samego modelu, wieku i stanu naładowania w jednym układzie baterii.
  9. Zadbaj o właściwe przechowywanie i zimowanie baterii.
  10. Regularnie monitoruj parametry swojej baterii.

Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa baterii

Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i użytkowania powinny być oczywiście zawsze przestrzegane. Jest to ważne nie tylko ze względu na własne bezpieczeństwo, ale także dla bezpieczeństwa innych. W przypadku niewłaściwego użytkowania może się zdarzyć, że nie będą Państwo mieli żadnych lub tylko ograniczone roszczenia gwarancyjne wobec producenta.


Instrukcje i warunki znajdą Państwo na poszczególnych stronach szczegółowych baterii.

Odpowiednia ładowarka

Używaj tylko ładowarek odpowiednich dla twojej baterii i odpowiedniego złącza. Jeśli gniazdo zasilania w porcie nie jest do tego przystosowane, bezpiecznik się przepali. Ładowanie baterii litowo-jonowych niewłaściwym urządzeniem może prowadzić do utraty pojemności!



O wiele bardziej niebezpieczne jest jednak ładowanie akumulatora kwasowo-ołowiowego w niewłaściwy sposób. Przy zbyt wysokich prądach ładowania akumulator może się mocno nagrzewać i w baterii powstaje więcej wodoru. W skrajnych przypadkach prowadzi to do wysokiego ryzyka pożaru i wybuchu, nie wspominając o utracie pojemności akumulatora.

Powinieneś naładować baterię jak najszybciej po jej użyciu.


Szybkie ładowanie

Akumulatory litowo-jonowe nie tolerują długotrwałego głębokiego rozładowania, ponieważ może to nieodwracalnie uszkodzić ogniwa baterii. Dlatego akumulatory litowo-jonowe są chronione przed głębokim rozładowaniem przez system zarządzania baterią (BMS). BMS zapewnia, że w akumulatorze zawsze pozostaje trochę energii, dzięki czemu jesteś bezpieczny.



Nie czekaj kilku tygodni lub nawet miesięcy w stanie głębokiego rozładowania (ponad 90% rozładowania), ponieważ może to prowadzić do utraty pojemności. Akumulatory AGM można bez obaw naładować do pełna. Akumulatory litowe najlepiej czują się przy stanie naładowania od 50 do 80%.

BMS

Baterie litowo-jonowe muszą być w każdym przypadku chronione przez system zarządzania baterią (BMS), ponieważ w przeciwnym razie szybko tracą pojemność lub pojawiają się zagrożenia bezpieczeństwa. W zalecanych przez nas bateriach zawsze jest zintegrowany BMS.

Standardowe funkcje BMS to:

  • Ochrona przed przeładowaniem

  • Zabezpieczenie przed zwarciem

  • Rejestracja historii (ważne dla gwarancji)

  • Ochrona przed głębokim rozładowaniem

  • Wyważanie komórek

  • Monitorowanie temperatury

  • Ograniczenie obciążenia przed wysokimi prądami

  • Komunikacja między ogniwami baterii a komputerem pokładowym

Ogniwa litowo-jonowe są szczególnie podatne na przeładowanie i głębokie rozładowanie. Jeśli zakres napięcia podany przez producenta zostanie przekroczony, może to bardzo szybko doprowadzić do całkowitej awarii poszczególnych ogniw. Głębokie rozładowanie ogniwa poniżej np. 1,5 V powoduje tworzenie się mostków miedzianych. Przy ponownym ładowaniu prowadzi to do zwarcia, a tym samym do zniszczenia ogniwa.


Kolejną ważną funkcją BMS jest balansowanie napięć ogniw. Monitorowanie temperatury i ograniczenie obciążenia zapewniają, że w razie potrzeby prąd zostanie przerwany. Dzięki temu bateria nie ulegnie uszkodzeniu, a zagrożenia, takie jak pożary lub eksplozje, zostaną zapobiegane.

Odpowiednie kable

Kable powinny mieć wystarczająco duży przekrój do zastosowania. Najlepiej używać kabli bezpośrednio od producenta silnika/baterii. Powinny one być zazwyczaj dołączone do zestawu. Oczywiście nie należy używać uszkodzonych kabli.



Ważne jest również, aby używać kabli o tym samym przekroju i identycznej długości, zwłaszcza przy połączeniu równoległym. Różne kable mają wpływ na opór, co może skutkować skróconą żywotnością lub niższą pojemnością.

Przechowywanie i zimowanie akumulatorów

Akumulatory AGM, żelowe i litowo-jonowe mogą zazwyczaj zimować na łodzi, ponieważ niskie temperatury w Niemczech im nie szkodzą. Dopiero poniżej -20 °C akumulatory mogą ulec uszkodzeniu, ponieważ elektrolity w końcu zamarzają.




Akumulatory nie tolerują stałego ciepła. Niskie temperatury są natomiast odpowiednie, o ile są powyżej -20°C, ponieważ zmniejsza to samorozładowanie.

Przechowywanie akumulatorów AGM i żelowych

Przechowuj akumulatory ołowiowe w pełni naładowane.


Akumulatory AGM i żelowe powinny być przechowywane w pełni naładowane. Należy zawsze odłączyć akumulatory i, jeśli to możliwe, podłączyć je do ładowarki z funkcją podtrzymywania. Akumulator będzie w ten sposób regularnie doładowywany.



Jeśli to nie jest możliwe, zaleca się sprawdzenie poziomu naładowania akumulatora po 2-3 miesiącach i, jeśli to konieczne, naładowanie go. Najlepiej przestrzegać zalecanego przez producenta napięcia końcowego rozładowania. Jeśli rozładowanie jest niewielkie, można zrezygnować z przyszłych kontroli lub zwiększyć odstępy między nimi.

Przechowywanie akumulatorów litowo-jonowych

Przechowuj akumulatory litowo-jonowe najlepiej nie w pełnym stanie naładowania. 50-80% jest idealne.

Akumulatory litowo-jonowe nie powinny być przechowywane w pełni naładowane. Najlepszy poziom naładowania to 50 – 80 %. Akumulatory litowo-jonowe również powinny być odłączone, ale w żadnym wypadku nie podłączane do ładowarki z funkcją podtrzymania.



Ze względu na bardzo niskie samorozładowanie na miesiąc, akumulator powinien przetrwać całą zimę. Można jednak po kilku miesiącach sprawdzić poziom naładowania akumulatora, aby uniknąć głębokiego rozładowania. Najlepiej przestrzegać zalecanego napięcia końcowego rozładowania producenta.



Jeśli panują niskie temperatury poniżej -20° C, akumulator powinien być, jeśli to możliwe, zdemontowany, ponieważ elektrolity mogą zamarznąć.

  • Prądy ładowania i rozładowania 

  • Stan naładowania baterii

  • Temperatura baterii podczas ładowania i pracy

  • Napięcie baterii podczas ładowania i pracy

Stan naładowania

Wskaźnik na silniku lub oddzielny monitor baterii pokazuje stan naładowania baterii. Wartości są mierzone na podstawie napięcia i są wystarczające, nawet jeśli są nieco niedokładne. Monitory są w zależności od producenta i modelu nawet zintegrowane z baterią lub silnikiem elektrycznym.


Jako użytkownik masz tę zaletę, że możesz być znacznie bezpieczniejszy podczas jazdy. Brak niepewności co do aktualnego stanu baterii i brak niespodziewanego zatrzymania się. 

Napięcie baterii

Napięcie jest prawdopodobnie najważniejszym parametrem baterii. Na podstawie napięcia można określić stan naładowania. Gdy bateria jest w pełni naładowana, mierzalne napięcie jest powyżej napięcia nominalnego, mianowicie przy napięciu końcowym ładowania. Gdy bateria jest „pusta”, występuje tylko napięcie końcowe rozładowania.



Monitorowanie napięcia baterii i monitorowanie stanu naładowania są zawsze ściśle powiązane. 

Jeśli bateria jest zbyt głęboko rozładowana lub zbyt mocno przeładowana, jest to szkodliwe dla baterii.

Prąd ładowania i rozładowania

Prąd ładowania jest kontrolowany przez ładowarkę. Wiele ładowarek oferuje możliwość wyświetlania aktualnego prądu ładowania. Na podstawie prądu ładowania i napięcia ładowania można również określić moc ładowania (V*Ah = Wh). Im wyższy prąd ładowania, tym wyższa moc ładowania i prędkość ładowania baterii.



Zawsze należy upewnić się, że bateria toleruje prąd ładowania. W przeciwnym razie może dojść do utraty pojemności, a nawet do zniszczenia baterii. To samo dotyczy prądu rozładowania. Może on być monitorowany bezpośrednio na odbiorniku lub za pomocą bocznika i strażnika baterii lub komputera pokładowego.

Pozostały czas jazdy

Pozostały czas jazdy można stosunkowo łatwo obliczyć. Jeśli zmierzysz aktualne zużycie prądu i znasz pozostałą pojemność baterii, możesz obliczyć pozostały czas jazdy za pomocą prostego trójmianu. Pozostały zasięg można również obliczyć na podstawie aktualnej prędkości i pozostałego czasu jazdy. 

Temperatura podczas ładowania

Temperatura nie może przekroczyć określonej wartości (około 55 °C) podczas ładowania, aby nie uszkodzić baterii. Ryzyko to występuje zazwyczaj tylko w przypadku szybkich ładowarek lub gdy prądy ładowania są zbyt wysokie dla baterii lub gdy temperatura otoczenia jest bardzo wysoka.

Temperatura baterii podczas pracy

Temperatura baterii podczas pracy nie powinna być ani zbyt wysoka, ani zbyt niska. Idealna temperatura to 20° C. W niektórych bateriach litowo-jonowych BMS oferuje ochronę przed przegrzaniem. Po przekroczeniu temperatury wyjścia napięcia są wyłączane i wyświetlany jest sygnał błędu. Bateria może być ponownie uruchomiona dopiero po osiągnięciu niekrytycznej temperatury. To samo dotyczy zbyt niskiej temperatury. 



AGM i żelowe baterie zazwyczaj nie mają tego zintegrowanego. Można to oczywiście rozszerzyć za pomocą czujnika temperatury i układu do automatycznego wyłączania po osiągnięciu krytycznej temperatury. 

Informacje na temat budowy własnego banku baterii

Wyrównanie ładunku

Jeśli kilka baterii jest połączonych szeregowo lub równolegle, należy upewnić się, że napięcie lub pojemność w poszczególnych bateriach pozostają takie same. Ponadto, do połączenia powinny być używane tylko takie same modele baterii.


W przypadku różnych baterii może szybko dojść do problemów, w zależności od tego, jak bardzo baterie różnią się od siebie. W każdym przypadku jednak żywotność baterii się skraca.

Użycie tych samych baterii przy budowie obwodu

Używaj możliwie tylko baterii tego samego modelu, wieku i stanu naładowania. We wszystkich wymienionych przypadkach może dojść do znacznych strat pojemności i żywotności, w zależności od tego, jak duże są różnice między bateriami.



Przyczyną jest to, że baterie są obciążane w różnym stopniu. Jeśli chcesz być po bezpiecznej stronie, nie powinieneś tutaj eksperymentować.

Twoje korzyści z greenboatsolutions

prosty.
Kilka kliknięć oszczędzi Ci dużo czasu i stresu!
szybki.
Otrzymasz wynik w ciągu 5 minut.
porównywalny.

Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.

przejrzysty.

Masz przegląd ponad 30 producentów.

contact image