Jaki silnik elektryczny do łodzi?
Istnieją różne typy silników do łodzi i wszystkie mają swoje zalety i wady. Silnik zależy głównie od Twojej łodzi. Modernizacja do najnowszej technologii silnika elektrycznego jest prawie zawsze możliwa. Powiemy Ci, na co zwrócić uwagę, miłej lektury!
-
Silnik zaburtowy
-
Silniki elektryczne do łodzi
-
Silnik wewnętrzny
-
Podmotor
-
Saildrive
-
Silnik do łodzi
-
Obrotowy silnik pod
Typy silników w łodziach ogólnie
Silnik zaburtowy i silnik wewnętrzny są najczęściej używanymi typami silników. Silniki dziobowe są często używane przez wędkarzy na krótkie dystanse. Natomiast żaglówki i jachty żaglowe są często napędzane przez silnik kołnierzowy, saildrive lub silnik podpokładowy.
Montaż silnika elektrycznego
Moglibyśmy to sobie ułatwić i powiedzieć: Proszę postępować zgodnie z instrukcjami producenta podczas montażu! Należy to koniecznie wziąć pod uwagę. Nie chcemy, abyś uszkodził swoją łódź, nowy silnik lub, w najgorszym przypadku, siebie samego!
Wskazówki i zalecenia dotyczące łodzi z silnikiem elektrycznym
Potrzebujesz odpowiedniego sprzętu do montażu, w zależności od wielkości i wagi swojego silnika. Jeśli popełnisz poważne błędy podczas montażu, ryzykujesz poważne uszkodzenie łodzi. Nasza wskazówka: Zgłoś się do szkutnika z wyprzedzeniem przed rozpoczęciem sezonu, aby już na wiosnę szybko zwodować łódź i odbyć pierwszą elektryczną wycieczkę.
Elektryczny silnik zaburtowy
Silniki zaburtowe są szczególnie popularne w przypadku mniejszych łodzi i pontonów do 15 KM, ale znajdują również zastosowanie w większych łodziach sportowych lub barkach mieszkalnych. Komponenty takie jak silnik elektryczny, wał napędowy i ewentualnie przekładnia są zamontowane w obudowie. Obsługa może odbywać się na silniku łodzi za pomocą rumpela lub kierownicy i zdalnego gazu.
Zalety i wady silnika zaburtowego
Silniki zaburtowe można łatwo (de-)montować. Są znacznie bardziej elastyczne i można je zdemontować po rejsie lub na zimę. Wadą jest to, że silniki zaburtowe są częściej kradzione. Nie martw się: Oprócz demontażu istnieją inne sposoby zabezpieczenia silnika przed kradzieżą!
Montaż elektrycznego silnika zaburtowego
Jak zamontować silnik zaburtowy?
Montaż silnika zaburtowego jest prosty na pawęży, która znajduje się na rufie łodzi. Mocowanie odbywa się za pomocą śrub zaciskowych lub bolców. W zależności od wagi silnika, jest to łatwe, zwłaszcza w przypadku silników poniżej 11kW (15KM), i zazwyczaj może być wykonane przez laika.
To zależy od wagi!
Wielkość i waga różnią się w zależności od silnika zaburtowego od 2,2 kg do 470 kg. W przypadku większych modeli zaleca się użycie sprzętu podnoszącego, takiego jak dźwig, ze względu na większą wagę. Można również zatrudnić usługodawcę do montażu.
Przy zakupie silnika zaburtowego należy w każdym przypadku zwrócić uwagę na odpowiednią długość wału!
Elektryczny silnik zaburtowy
Wał napędowy składa się z silnika, który jest na stałe zamontowany w kadłubie łodzi. Silnik napędza sztywny wał, do którego przymocowana jest śruba napędowa. Obsługa odbywa się za pomocą zdalnego gazu, a sterowanie przejmuje ster, który jest umieszczony za śrubą napędową i sterowany za pomocą kierownicy.
Montaż jest bardziej skomplikowany niż w przypadku silnika zaburtowego i powinien być zazwyczaj przeprowadzany przez eksperta. W tym celu łódź powinna być również podniesiona z wody, co może wymagać dźwigu. Istniejący wał napędowy może być zazwyczaj ponownie wykorzystany. Silnik zaburtowy jest na stałe zamontowany w kadłubie łodzi.
Elektryczny silnik dziobowy
Silnik dziobowy jest bardzo podobny w konstrukcji do silnika zaburtowego, ale charakteryzuje się mniejszą wagą. Jednakże jest montowany na dziobie i „ciągnie” łódź. Obsługa może odbywać się za pomocą rumpelki lub dzięki zdalnemu sterowaniu ręcznemu lub nożnemu.
Zalety i wady silników dziobowych
Silniki dziobowe są instalowane na dziobie łodzi i ciągną łódź jako jedyny z różnych typów silników. Dzięki temu osiąga się lepszą manewrowość. Silniki dziobowe są często używane do wędkowania, ponieważ dzięki sterowaniu pedałem obie ręce są wolne. Ze względu na mniejszą siłę ciągu, silniki dziobowe nie są zalecane do cięższych łodzi.
Interesujące dla wędkarzy z łodzią z napędem elektrycznym
Częściowo dostępne są autopiloty do pokonywania tras lub GPS-Spotlock, w którym silnik dziobowy automatycznie utrzymuje łódź w tym samym miejscu. Dla wędkarzy można zintegrować sonar z echosondą. Możliwe jest również automatyczne opuszczanie i podnoszenie silnika za pomocą przycisku.
Jak zainstalować silnik dziobowy?
Montaż odbywa się bezpośrednio na łodzi lub na płycie montażowej, która jest trwale połączona z łodzią. Płyta montażowa ma tę zaletę, że można szybko zamontować i zdemontować silnik. Jeśli nie chcesz trzymać silnika na łodzi na stałe, jest to bardzo sensowne. Montaż nie jest skomplikowany i można go łatwo przeprowadzić samodzielnie.
Przy zakupie silnika dziobowego należy zwrócić uwagę na odpowiednią długość wału! W naszym artykule znajdziesz odpowiednią {%ckz2i50q400153q67oim13n4h___Schaftlänge zu Ihrem Bugmotor%}.
Elektryczny silnik podwodny / silnik kołnierzowy
Napęd składa się z kompaktowej i wodoodpornej obudowy, w której zintegrowany jest silnik. Jest on przymocowany do dolnej części łodzi i nie jest obrotowy. Obsługa odbywa się za pomocą zdalnego gazu, a sterowanie przejmuje ster zamontowany na rufie łodzi. Podmotor jest sterowany za pomocą koła sterowego, a elektronika sterująca oraz bateria znajdują się w łodzi.
Silnik kołnierzowy zajmuje bardzo mało miejsca wewnątrz statku, ponieważ silnik jest całkowicie umieszczony w obudowie pod i żadne jego komponenty nie wystają do wnętrza statku. Silniki kołnierzowe często spotyka się na jachtach żaglowych. Wadą może być ograniczona manewrowość, ponieważ silnik nie jest bezpośrednio obrotowy.
Jak zamontować silnik kołnierzowy?
Montaż powinien być przeprowadzony przez specjalistę na lądzie, przedtem należy podnieść łódź z wody. Nakład pracy jest mniejszy niż w przypadku Saildrive, ponieważ potrzebne są jedynie kilka mniejszych otworów do mocowania na kadłubie i jeden większy do przeprowadzenia przewodów. Istniejące otwory i podstawy mogą być zazwyczaj dalej używane. Szczególnie ważne jest dobre uszczelnienie otworów w kadłubie.
Elektryczny Saildrive
Saildrive jest podobny do silnika podwodnego, komponenty silnika wystają w porównaniu do silnika kołnierzowego do łodzi. Istnieją również wersje obrotowe, standardem jest jednak silnik stały, który jest sterowany za pomocą układu sterowego. Podstawa jest laminowana do kadłuba łodzi, a istniejące podstawy mogą być zazwyczaj ponownie użyte przy zakupie elektrycznego Saildrive.
Obsługa odbywa się za pomocą zdalnego gazu. Obrotowe napędy żaglowe mogą różnić się zarówno pod względem maksymalnego kąta obrotu, jak i mechanicznego lub elektrycznego sterowania. Napędy żaglowe są szczególnie popularne w żaglówkach. Montaż jest porównywalny do montażu silnika podwodnego.
Elektryczny silnik podwodny
Silnik podwodny (silnik rurowy) składa się również z wodoodpornej obudowy z zintegrowanym silnikiem. Silnik wisi na obrotowej rurze Henegatt i przechodzi przez kadłub łodzi. Konstrukcja przypomina silnik kołnierzowy, ale pod jest obrotowy, co poprawia manewrowość. Podczas montażu nie ma różnic w porównaniu do napędów żaglowych.
Jak widać, można również jechać szybciej z silnikiem elektrycznym, niż pozwala na to policja. Na dłuższe wycieczki łodzią zaleca się jednak umiarkowaną prędkość. Oczywiście obowiązują również ograniczenia prędkości na wodach, które zdecydowanie zalecamy przestrzegać.
Twoja łódź. Nasz napęd.
Wspieramy właścicieli łodzi w temacie e-mobilności na wodzie. Masz dodatkowe pytania dotyczące elektrycznych silników do łodzi? Napisz do nas e-mail na mail@greenboatsolutions.de Odpowiemy tak szybko, jak to możliwe!
Uwagi: We wszystkich danych i obliczeniach używamy wartości orientacyjnych. Indywidualne odchylenia są oczywiście możliwe. Każda łódź ma inne właściwości i w związku z tym nie możemy zagwarantować dokładności podanych informacji. Może się zdarzyć, że Twoja łódź będzie potrzebować więcej lub nawet mniej mocy niż zalecana.
Twoje korzyści z greenboatsolutions
Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.
Masz przegląd ponad 30 producentów.