Obsługa - kierownica i przepustnica ręczna czy rumpel?
Wyjaśniamy różnice między sterowaniem za pomocą kierownicy, rumpla oraz jak można używać autopilota! Elektryczne napędy łodzi są zasadniczo obsługiwane i sterowane tak samo jak silniki spalinowe. Jeśli na swojej łodzi masz istniejący system sterowania kierownicą, możesz go bez problemu dalej używać!
Obsługa łodzi zdalnym gazem i kołem sterowym
Najczęstszym sposobem obsługi silników łodzi jest zdalne sterowanie za pomocą dźwigni gazu i kierownicy. Sterowanie kierownicą jest znacznie wygodniejsze w użyciu, zwłaszcza jeśli posiadasz większą łódź. Na początku inwestycja jest nieco wyższa, ponieważ potrzebujesz zestawu sterującego i stanowiska sterowania, które często są już na łodzi.
Kierownica steruje albo silnikiem, albo lustrem silnika, jeśli są one obrotowe, albo sterem. Ster jest sterowany w przypadku sztywnego silnika, jak w przypadku instalacji wału. Sterowanie działa zazwyczaj hydraulicznie lub mechanicznie i musi być podłączone zarówno do kierownicy, jak i do silnika lub steru.
Obsługa za pomocą rumpel
Szczególnie w przypadku mniejszych silników zaburtowych do 10 kW często stosuje się obsługę za pomocą rumpel. W rumpel wbudowana jest dźwignia gazu, podobnie jak w motocyklu, i poprzez obrót uchwytu dodaje się gazu. Silnik można obracać za pomocą rumpel, co pozwala na sterowanie łodzią.
Zaletą rumpel jest to, że jest tańsza i nie wymaga dodatkowych komponentów. Można bezpośrednio sterować silnikiem. W zależności od modelu i producenta rumpel może być sztywna, wysuwana lub nawet składana. Do zawieszenia nie potrzeba niczego poza lustrem silnika zamontowanym na łodzi.
Wskaźnik baterii i komputer pokładowy
Jeśli model silnika ma komputer pokładowy lub wskaźnik baterii, jest on zintegrowany z rumpel. W modelach zdalnego sterowania gazem jest to zintegrowane w dźwigni gazu, na monitorze baterii lub nawet w aplikacji na smartfonie.
Są też baterie, które nie mają żadnego zintegrowanego wskaźnika. W takim przypadku potrzebujesz inteligentnego shunta i mierzysz pozostałą pojemność na podstawie prądów. Możesz to wyświetlić na małym monitorze lub również przez Bluetooth na telefonie.
Autopilot
W absolutnym segmencie luksusowym istnieje również sterowanie autopilotem. Jest ono jedynie uzupełniające i zawsze wymaga innego rodzaju sterowania, aby łódź mogła być również manewrowana ręcznie.
Dzięki sterowaniu autopilotem można utrzymać kurs, przejechać trasę lub utrzymać lokalizację. W zależności od zakresu funkcji autopilot działa na podstawie danych GPS. Zaletą jest to, że teraz masz obie ręce wolne i możesz lepiej cieszyć się czasem na pokładzie.
Rodzaje obwodów
Bezstopniowe sterowanie
Większość elektrycznych napędów łodzi można regulować bezstopniowo do przodu i do tyłu. To zapewnia znacznie większy komfort podczas jazdy. Dzięki bezstopniowemu sterowaniu można szybciej manewrować, ponieważ mechaniczna zmiana kierunku obrotów jest zbędna.
Bezstopniowa regulacja kontroluje pobór prądu z baterii, a silnik elektryczny działa znacznie wydajniej. Dzięki bezstopniowemu silnikowi można jechać dalej lub dłużej na tej samej baterii w porównaniu z silnikiem elektrycznym z biegami. Wyraźna zaleta dla zasięgu!
Przełączanie stopniowe
Często silniki elektryczne mają również różne stopnie przełączania, na przykład 5 biegów do przodu i 3 biegi do tyłu. W przypadku stopni przełączania część prądu jest tracona na rezystorach grzewczych w postaci ciepła. Podczas jazdy podgrzewają wodę i znacznie zmniejszają wydajność przy niskich prędkościach. Wydajność jest szczególnie zmniejszona przy niskich prędkościach.
W przypadku mniejszych i tańszych silników elektrycznych zalecamy dokładne zapoznanie się z informacjami z wyprzedzeniem. Przeczytaj opinie użytkowników lub recenzje klientów, porównaj oferty i zwróć uwagę na stosunek jakości do ceny.
Na końcu wszystko zależy od Ciebie! Jeśli szukasz prostego i taniego silnika, model z przełączaniem stopniowym będzie dla Ciebie odpowiedni. Jeśli jednak chcesz częściej, dłużej i z większym komfortem pływać swoją łodzią, zalecamy silnik elektryczny z płynną regulacją.
Przełączanie w silnikach dziobowych
W szczególności silniki wędkarskie są często jeszcze bardziej elastyczne w obsłudze. Silniki dziobowe mogą być obsługiwane i sterowane za pomocą pilota ręcznego lub nożnego. Dzięki temu można wpływać na prędkość i kierunek.
Ponadto istnieją różne opcje ustawień na pilocie lub w aplikacji, na przykład funkcja kotwicy lub trasy. Dzięki temu łódź pozostaje dokładnie w tym samym miejscu lub podąża zaprogramowanymi trasami. Sterowanie można połączyć z echosondą.
Twoje korzyści z greenboatsolutions
Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.
Masz przegląd ponad 30 producentów.