Pojemność baterii
Pojemność baterii jest bardzo ważna, aby określić zasięg napędu elektrycznego. Wymagana pojemność jest obliczana na podstawie wagi łodzi i pożądanego czasu jazdy. Zastanów się dokładnie, jak długo ma trwać maksymalny czas jazdy.
Im większy zasięg i czas jazdy, tym większy jest system baterii.
Obliczanie pojemności baterii
Obliczamy ekonomiczną prędkość przy zapotrzebowaniu na moc wynoszącym 0,5 kW na tonę wagi łodzi. Jeśli więc Twoja łódź waży 1000 kg i chcesz pływać przez 6 godzin, zalecamy baterię o minimalnej pojemności 3 kWh zgromadzonej energii.
Ta energia musi być efektywnie dostępna, dlatego uwzględniamy również maksymalną głębokość rozładowania podaną przez producenta. Jeśli bateria AGM może być rozładowana tylko do 80%, zalecana bateria powinna mieć co najmniej (3/0,8) 3,75 kWh pojemności nominalnej. Uwzględniając efekt Peukerta przy 6-godzinnym rozładowaniu, potrzebna jest nawet pojemność nominalna 4,7 kWh w baterii AGM. (3,75/0,8)
Zużycie i zasięg
Jeśli jednak chcesz jechać trochę szybciej i zużywać 1 kW na godzinę, ta sama bateria wystarczy tylko na 3 godziny. Chociaż jedziesz trochę szybciej, całkowity możliwy zasięg drastycznie się zmniejsza. Oto przykład obliczeń dla 6-metrowej żaglówki:
Pojemność 3 kWh / 0,5 kW na godzinę = 6 godzin jazdy
6 godzin jazdy * 6 km/h = 36 km zasięgu
Pojemność 3 kW / 1 kW na godzinę = 3 godziny jazdy
3 godziny jazdy * 8 km/h = 24 km zasięgu
Zalecamy ekonomiczną prędkość dla ekonomicznie uzasadnionego wymiarowania baterii.
Zużycie energii i bufor
Zakładamy zużycie energii przy optymalnej prędkości i zazwyczaj przyjmujemy wartości orientacyjne. Z tego powodu zalecamy osobiście uwzględnić mały bufor. Można to najłatwiej zrobić, podając dłuższy czas jazdy.
Bardzo nam zależy, aby nie zalecać Państwu arbitralnie zbyt dużej baterii, której być może wcale nie potrzebujecie. W końcu bateria stanowi dużą część całkowitej ceny systemu napędu elektrycznego.
Pojemność baterii w łodziach ślizgowych
Jeśli chcesz osiągnąć ślizg na swojej łodzi, oprócz wysokiego zapotrzebowania na moc, będziesz miał również wysokie zapotrzebowanie na energię. Płyną bardzo wysokie prądy, które wymagają minimalnej wielkości baterii. Jako wartość orientacyjną powinieneś mieć taką samą ilość zmagazynowanej energii, jaką silnik ma maksymalną moc. Silnik elektryczny o mocy 6 kW powinien być zatem zasilany baterią o pojemności 6 kWh.
W przypadku małych łodzi z bardzo dużymi silnikami można również pracować z mniejszą pojemnością baterii. Należy jednak pamiętać, że system baterii musi wytrzymać maksymalny prąd rozładowania przez dłuższy czas.
Zasięg łodzi elektrycznych
Zasięg łodzi elektrycznych zależy od kilku czynników: Twojej łodzi, dostępnej pojemności baterii, silnika elektrycznego i zużycia energii, które w dużej mierze zależy od prędkości jazdy.
Inne czynniki środowiskowe, takie jak prąd, silny przeciwny wiatr, temperatura lub opady, nie będą szczegółowo omawiane, ale mogą mieć znaczący wpływ na Twój zasięg. To w dużej mierze zależy od Twojego obszaru.
Obliczanie zasięgu
Możesz obliczyć swój zasięg na podstawie czasu jazdy i prędkości (s=v*t). Czas jazdy można określić na podstawie pobranego prądu i użytecznej pojemności systemu baterii. Przy poborze prądu 20 amperów i efektywnej pojemności 100 Ah można oczekiwać czasu jazdy wynoszącego 5 godzin.
Na podstawie prędkości można następnie określić zasięg. Przy prędkości 8 km/h byłby to zasięg 40 km! Doświadczenia z łodzi są tutaj bardzo ważne, w przeciwnym razie możemy wstępnie obliczyć tylko przybliżony oczekiwany czas jazdy.
Jeśli jedziesz wolniej, możesz oczywiście liczyć na dłuższy czas jazdy i większy zasięg.
Jak wysokie jest zużycie prądu?
Zużycie prądu jest w dużej mierze determinowane przez Twój styl jazdy. Tutaj obowiązuje matematyczna zasada: aby podwoić prędkość swojej łodzi, potrzebujesz ośmiokrotnie większej mocy. Z tego powodu silnik zużywa bardzo mało prądu przy niskich prędkościach.
Na przykład około 0,5 kW na tonę wagi łodzi wystarcza, aby poruszać łódź z 70% prędkości kadłuba. Jeśli podróżujesz jeszcze bardziej komfortowo, Twój zasięg ponownie się zwiększa. W większości akwenów i tak nie wolno przekraczać 12 km/h.
Aby osiągnąć 95% prędkości kadłuba, potrzeba już około 2 kW na tonę wagi łodzi. Możesz zauważyć, że szczególnie w przypadku silnika elektrycznego warto zwrócić uwagę na styl jazdy. Dzięki temu możesz osiągnąć znacznie większy zasięg przy tej samej pojemności baterii.
Wysokie prędkości w silnikach elektrycznych
Jeśli chcesz jechać szybko, silnik pobiera prąd do maksymalnej mocy podanej w specyfikacji. Zazwyczaj czas jazdy wynosi wtedy maksymalnie godzinę, w zależności od wielkości baterii. Na przykład w przypadku silnika 6 kW z baterią 6 kWh. Pod pełnym obciążeniem nie tylko silnik jest mocno obciążony, ale także system baterii, ponieważ przepływają bardzo wysokie prądy.
Niezależnie od zużycia energii, należy zawsze zwracać uwagę na maksymalną głębokość rozładowania systemu baterii i nie przekraczać jej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w kategorii „Bateria” w naszym poradniku oraz w specyfikacjach producenta systemu baterii.
Twoje korzyści z greenboatsolutions
Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.
Masz przegląd ponad 30 producentów.