Porównanie baterii AGM i litowych
W tym artykule mowa o akumulatorach litowych i AGM. Po przeczytaniu artykułu i obejrzeniu wideo będziesz w stanie ocenić, który typ akumulatora jest najlepiej dopasowany do Twojej aplikacji.
Litowy vs. AGM: Zalety i wady
Kategoria | Lithium (LiFePO4) | AGM |
---|---|---|
Cena |
od 260€ za kWh w naszym sklepie |
od 120€ za kWh na rynku (od 290€ za kWh w naszym sklepie na Deep Cycle) |
Głębokość rozładowania |
niemal 100% rozładowanie |
około 50% rozładowania |
Waga |
8 - 10 kg / kWh (Li-NMC jest nawet nieco lżejszy) |
25 - 35 kg / kWh |
Cykle rozładowania |
do 6.000 cykli (przy 80% DoD) |
500 - 800 cykli ładowania |
Żywotność |
Zazwyczaj znacznie dłużej niż 10 lat, po powyższych cyklach akumulatory mają nadal ~80% pojemności! |
Zazwyczaj około 5 lat, w zależności od pielęgnacji znacznie krócej lub dłużej |
Bezpieczeństwo |
niepalny ani wybuchowy |
niepalny ani wybuchowy |
Rekomendacja |
Dobre jako baterie napędowe ze względu na wysoką trwałość / cykle ładowania |
Dobre jako baterie rozruchowe ze względu na wysokie prądy rozładowania |
Wnioski |
Naszym wyraźnym zaleceniem są akumulatory litowe, najlepiej LiFePO4 - lub alternatywnie Li-NMC |
Jeśli dostaje się akumulatory AGM za darmo lub chce się jeździć tylko przez krótki czas |
Wideo: Porównanie litowo-jonowych i AGM
Ze względu na bieżące ustawienia plików cookie, niestety nie można wyświetlić filmu z YouTube.
Szczególnie dla osób często podróżujących i przedsiębiorców, bateria litowo-jonowa powinna być zawsze pierwszym wyborem. Używamy głównie niepalnych baterii litowo-żelazowo-fosforanowych.
Bateria litowa jest idealna, jeśli masz mało miejsca na pokładzie i nie chcesz niepotrzebnie dodawać dużo wagi. W przypadku większych zastosowań (10 kW lub więcej) trudno obejść się bez akumulatora litowego.
Akumulatory AGM są wprawdzie nieco tańsze, ale znacznie cięższe i zdecydowanie mniej trwałe. Jednak do okazjonalnych podróży i małych silników są absolutnie sensowne, zwłaszcza jeśli waga i miejsce nie mają znaczenia.
Jeśli nie pływasz tak często (<20 razy w roku) i dodatkowa waga na łodzi Ci nie przeszkadza, możesz śmiało sięgnąć po tańszy akumulator AGM. Jest to szczególnie zalecane przy mniejszych silnikach i gdy ogólnie nie potrzebujesz dużej pojemności. Ważne jest, aby do silników elektrycznych używać akumulatora trakcyjnego.
Najważniejszą zaletą jest niższa cena, co jest bardzo kuszące, zwłaszcza na początku przygody z elektromobilnością lub przy ograniczonym budżecie. Należy zwrócić uwagę na przechowywanie i ładowanie akumulatorów AGM oraz na mniejszą głębokość rozładowania.
Jakie są rodzaje baterii i jakie są między nimi różnice?
Istnieje bardzo wiele różnych rodzajów baterii. Naprawdę istotne do zastosowania jako baterie do łodzi są jednak tylko nieliczne. Możemy polecić dwa różne rodzaje baterii, które są obecnie najczęściej używane na łodziach.
Wszystkie mają jedną wspólną cechę: są absolutnie bezobsługowe, bezpieczne w użytkowaniu i nie wyciekają. Poza tym mogą być montowane niezależnie od pozycji. Niemniej jednak istnieją pewne wyraźne różnice, które skutkują pewnymi zaletami i wadami.
-
Waga litu: ok. 10 kg na użyteczną kilowatogodzinę
-
Idealne zastosowanie: wszystkie łodzie sportowe, pontony, łodzie motorowe, częste podróże
-
Baterie litowo-jonowe ważą tylko około 30% baterii ołowiowych
-
Baterie litowo-jonowe można zazwyczaj rozładować do 100% (zalecane jest 80-90%)
Wszyscy mówią o tak zwanych akumulatorach litowo-jonowych - znanych z branży motoryzacyjnej. Pod tym pojęciem kryją się akumulatory litowo-jonowe i litowo-polimerowe. Akumulatory litowo-jonowe ważą tylko około 30% akumulatorów ołowiowych (w zależności od typu) i charakteryzują się ekstremalnie wysoką odpornością na cykle i głębokością rozładowania!
Bezpieczeństwo baterii litowych
Baterie litowo-jonowe zawsze składają się z kilku pojedynczych ogniw. Bez układów zabezpieczających są one bardzo podatne na ekstremalne rozładowanie lub przeładowanie. W celu ochrony zawsze należy stosować system zarządzania baterią (w skrócie BMS).
Ogniwa nie zostaną w ten sposób przedwcześnie nieodwracalnie uszkodzone, ponieważ BMS zapobiega głębokiemu rozładowaniu i przeładowaniu. W większości baterii litowo-jonowych taki BMS jest już zintegrowany i nie musisz się o nic martwić.
-
Akumulatory AGM można rozładować tylko do 50%, nasze Deep Cycle AGM do 80%
-
w przypadku akumulatorów AGM należy uwzględnić efekt Peukerta. Pojemność jest podana dla równomiernego rozładowania w ciągu 20 godzin. Przy krótszym rozładowaniu pojemność spada drastycznie
-
Idealne zastosowanie: wypieracz, mała pojemność, bardzo rzadkie użycie
-
Waga żel/AGM: ok. 31 kg na użyteczną kilowatogodzinę
-
Dla tej samej efektywnej pojemności wystarczą znacznie mniejsze akumulatory litowe
Ewolucja akumulatorów kwasowo-ołowiowych
Ulepszenia akumulatorów kwasowo-ołowiowych to akumulatory żelowe, w których kwas jest zamknięty w żelu. Obecnie jeszcze bardziej popularne są akumulatory AGM, w których kwas jest związany w włókninie szklanej. Oba typy akumulatorów są znacznie bardziej cyklicznie wytrzymałe niż akumulatory mokre.
Akumulator żelowy ma wyższą cykliczną wytrzymałość i mniejsze samorozładowanie na miesiąc. Akumulator AGM może krótkotrwale dostarczać wyższe prądy, co czyni go również odpowiednim jako akumulator rozruchowy i jest nieco tańszy niż akumulator żelowy. Oba typy są ze względu na dużą zawartość ołowiu w akumulatorze niezwykle ciężkie.
Istnieją duże różnice w ramach typów akumulatorów, szczególnie w przypadku akumulatorów AGM i litowo-jonowych. Niektóre modele akumulatorów AGM mogą być rozładowane nawet do 80% (Aquamot) lub 100% (Victron Energy). Należy jednak zwrócić uwagę na żywotność.
Przez długi czas akumulator kwasowo-ołowiowy był również używany na łodziach. Wady są oczywiste: jest ciężki, nieszczelny, nie jest bezobsługowy i ma krótką żywotność oraz niską pojemność. Największą zaletą technologii ołowiowej jest jednak nadal to, że jest stosunkowo tania. Technologia ta została rozwinięta, aby zmniejszyć te wady.
Żywotność i głębokość rozładowania baterii
Zasadniczo każda bateria może być całkowicie rozładowana, jednak nie zalecamy tego. Baterie, które nie są do tego przystosowane, tracą szczególnie dużo na żywotności lub są nieodwracalnie uszkodzone. Również w przypadku prądów ładowania i rozładowania oraz innych właściwości zazwyczaj występują różnice, dlatego porównanie różnych produktów może być dla Ciebie opłacalne. Szczegóły dotyczące poszczególnych produktów znajdziesz zawsze przy odpowiednich artykułach lub w porównaniu produktów.
Pojemność i zasięg
Przy obliczaniu potrzebnej pojemności zawsze używamy zalecanej maksymalnej głębokości rozładowania producenta, aby określić efektywnie użyteczną pojemność baterii. Na tej podstawie wybierana jest bateria, abyś mógł jechać tak daleko i długo, jak chcesz.
Gęstość energii
Gęstość energii baterii wzrosła w ostatnich latach. Obecnie możliwe są gęstości energii do 300 Wh/kg w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. Typowo jednak są one niższe, wynoszą około 120-160 Wh/kg. Akumulatory ołowiowe, takie jak AGM i żelowe, mają znacznie niższą gęstość energii wynoszącą około 25-30 Wh/kg.
To wyjaśnia wyższą wagę akumulatorów ołowiowych przy tej samej pojemności w porównaniu do akumulatorów litowo-jonowych.
Baterie nie mogą jednak konkurować z benzyną pod względem gęstości energii. Benzyna ma gęstość energii wynoszącą prawie 12.000 Wh/kg. Efektywnie więc napęd elektryczny zawsze działa z mniejszą ilością energii niż silnik spalinowy, nawet jeśli silnik elektryczny jest do 10 razy bardziej wydajny.
Nasza rekomendacja: Akumulatory litowe do łodzi
Akumulatory litowe są najlepsze, z czego można obecnie korzystać. Są lekkie, małe i bardzo trwałe. Akumulatory są przede wszystkim bardzo bezpieczne i mogą być często rozładowywane.
Czy mają Państwo pytania dotyczące litowców a AGM?
Otwarte pytania?
Twoje korzyści z greenboatsolutions
Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.
Masz przegląd ponad 30 producentów.