Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW silnik zaburtowy
Disclaimer vorab: Propel zakończył rozwój i produkcję. Torqeedo pozostaje niekwestionowanym liderem rynku w ekwiwalencie 15 KM. Oczywiście, istnieje jeszcze kilku innych producentów w tym segmencie, ale raczej dla łodzi wypornościowych.
Film nie był sponsorowany i nie ma na celu faworyzowania żadnego z producentów. Przedstawione tutaj analizy są naszą osobistą opinią. Wyniki można zobaczyć tutaj i na naszym kanale YouTube: E-Bootsmotoren TV
Optymalne warunki testowe
Mieliśmy idealną pogodę w połowie listopada w Amsterdamie, mało wiatru i łagodne temperatury. Oba silniki zaburtowe były testowane na dwóch identycznych łodziach. Łódź z Propel S1 była nieco cięższa i miała nieco inny rozkład masy, ponieważ na pokładzie były dwie osoby.
Przy prędkości maksymalnej mogliśmy może wyciągnąć trochę więcej z łodzi Propel. Byliśmy jednak naprawdę zaskoczeni wynikami testów. Trzeba dodać, że Propel S1 był jeszcze silnikiem testowym z pierwszej przedseryjnej partii. Ale także Torqeedo Cruise 10 został gruntownie zmodernizowany z przekładnią skośną, obecnie wersja zdalna Cruise jest dostępna tylko z 12 kW.
Zrób jazdę próbną Propel
Przy okazji: Możecie zarezerwować jazdę próbną w Amsterdamie przez nas lub przez Propel. Obecnie głównie z wewnętrznym silnikiem Propel D1. Po uzgodnieniu możliwa jest jazda próbna z zewnętrznym silnikiem S1. Skontaktujcie się z nami bezpośrednio, a pomożemy Wam w umówieniu!
Test Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R
Ze względu na bieżące ustawienia plików cookie, niestety nie można wyświetlić filmu z YouTube.
Krzywa jazdy Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1
Krzywe jazdy wykazują pewne podobieństwa, ale także oczywiste różnice. W dolnym zakresie mocy Propel S1 wydaje się być nieco bardziej wydajny ze względu na wysoki moment obrotowy. Od około 4 kW Torqeedo Cruise 10 jest jednak nieco szybszy niż Propel.
Od około 7 kW Torqeedo tworzy dużą falę dziobową i nie jest w stanie przejść w tryb ślizgu. Do 10 kW prędkość kadłuba pozostaje stała. Między 7 a 8 kW Propel S1 ma punkt przełomowy i silnik faktycznie jest w stanie przejść w tryb ślizgu. Przy maksymalnej mocy 10 kW osiągnęliśmy prędkość końcową 19 km/h. To matematycznie o prawie 50% większa prędkość końcowa.
Kilka słów o łodziach: Zarówno Torqeedo Cruise 10.0 R, jak i Propel S1 są zamontowane na Gentle 510 Sloep o masie własnej 550 kg. Długość linii wodnej wynosi 5 metrów, a łódź ma kadłub wypornościowy. Wraz z silnikiem, osobami, baterią i akcesoriami łódź waży około 800 kg. Matematycznie prędkość kadłuba wynosi około 10,2 km/h. 70% prędkości kadłuba to około 7,1 kWh.
(Pomiarów dokonano przy temperaturze powietrza 12°C, temperaturze wody 13,5°C. Mieliśmy tylko lekki wiaterek o prędkości 13 km/h i optymalne warunki z falami o wysokości 0,1 m.)
Przyspieszenie w porównaniu
Podczas testów obaj kierowcy na sygnał startowy całkowicie położyli dźwignię na stół. Na pierwszych 3-5 metrach oba łodzie są jeszcze równe. Potem jednak łódź z Propel S1 przekracza prędkość kadłuba. W ciągu kilku sekund Propel S1 osiąga znacznie wyższą prędkość końcową niż Torqeedo Cruise 10 i po prostu odjeżdża. W ciągu 50 metrów Propel uzyskuje przewagę kilku długości łodzi.
Wyraźny zwycięzca: Propel S1.
Również zatrzymanie nie stanowiło problemu dla Propel S1. W ciągu kilku sekund łódź zatrzymała się. Jednak z S1 tworzy się porządna fala dziobowa, która nas dogania. To sprawia, że ze względu na wyższą prędkość jest to nieco trudniejsze.
Prędkość w porównaniu
Szczególnie zauważalna jest prędkość maksymalna przy pełnej mocy. Torqeedo Cruise 10 osiągnął maksymalną prędkość 10 km/h. To pokrywa się z obliczeniową prędkością kadłuba łodzi. Podobnego wyniku spodziewamy się również od innych silników z tego zakresu mocy: Aquamot, E-Tech, Mitek lub RiPower. Tutaj można zobaczyć teoretyczną krzywą jazdy.
Jednak zupełnie inaczej wyglądało to w przypadku zewnętrznego silnika Propel S1. Tutaj zmierzyliśmy maksymalną prędkość 19 km/h. 50% więcej prędkości maksymalnej niż w przypadku Torqeedo Cruise 10! Przy tej samej mocy przekroczyliśmy prędkość kadłuba i łódź przeszła w tryb półślizgowy. Dzięki Propel S1 na odpowiedniej łodzi można już myśleć o nartach wodnych z małymi dziećmi.
Ten wynik był dla nas bardzo nieoczekiwany i naprawdę nas zaskoczył.
Zasięg w porównaniu
Ważne w przypadku elektrycznych silników zaburtowych jest przede wszystkim efektywność: Jaką mocą osiągam przy mojej łodzi przyjemną prędkość. Łodzie elektryczne zazwyczaj nie mają na celu osiągania jak najwyższych prędkości.
Patrząc na krzywe jazdy obu silników, staje się jasne: Propel S1 jest znacznie bardziej efektywny. Z tą samą baterią można jechać około 10% dłużej/dalej. To naprawdę solidna wartość na dłuższą metę i powinna być koniecznie brana pod uwagę przy wyborze baterii.
Hałas przy obu silnikach elektrycznych o mocy 15 KM
Oba silniki nie są bezgłośne, zarówno Propel S1, jak i Torqeedo Cruise 10. Zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów przekładnia powoduje jeszcze kilka hałasów. Wiemy już od Propel, że nad tym pracują. S1, które będą dostępne u nas od kwietnia, zostaną zmienione i prawdopodobnie będą jeszcze mniej słyszalne. Nie mogliśmy jeszcze przetestować Cruise 12.0 z nową przekładnią skośną.
Siedzieliśmy głównie w łodzi z Propel S1. Ale szczerze mówiąc: Cruise 10.0 z naszej łodzi prawie nie słyszeliśmy. Modele Cruise są zupełnie inne niż stare modele Torqeedo Travel 1003. Jeśli siedzi się blisko silnika, hałas jest oczywiście słyszalny.
Ogólnie rzecz biorąc, widzimy tutaj niewielką przewagę Propel S1.
Cena i baterie
Przy każdej decyzji zakupowej cena zakupu jest oczywiście jednym z najważniejszych kryteriów decyzyjnych. Kompletny system powinien być naszym zdaniem przystępny cenowo. Naszą wartość dodaną stanowi przede wszystkim osobiste doradztwo i nasze różnorodne referencje. Nasza strona internetowa i nasz kanał YouTube mają również pomóc właścicielom łodzi w kompleksowym informowaniu o napędach elektrycznych oraz różnych zaletach i wadach. W zamian cieszymy się oczywiście, jeśli zamówicie Państwo silnik elektryczny, zamówicie go również u nas.
Kompletny system z Propel S1 z 10 kWh LiFePO4 zaczyna się od 12.000€. To prawdziwe wyzwanie cenowe w tym zakresie mocy. Z bateriami Propel system jest oczywiście nieco droższy. Kompletny system Torqeedo Cruise zaczyna się od 17.000€. Z oryginalnymi bateriami Torqeedo kompletny system kosztuje nawet około 22.000€.
Musimy obecnie jasno powiedzieć, że Propel S1 to prawdziwa okazja. Jednak podana cena 5.700€ za silnik zaburtowy nie jest jeszcze ostateczna. Ostateczna cena sprzedaży prawdopodobnie będzie nieco wyższa. Na końcu Propel S1 w porównaniu do Torqeedo prawdopodobnie nadal będzie kilka tysięcy euro tańszy.
Inne: Prawo jazdy, dostępność
Wariant z gazem zdalnym od Torqeedo - Cruise 12.0 R - ma więcej niż 15 KM i dlatego nie można nim jeździć bez prawa jazdy. Z naszego punktu widzenia jest to ogromna wada, zwłaszcza dla wynajmujących i w sektorze rekreacyjnym. Tutaj Propel S1 wyraźnie punktuje. Natomiast jeśli myślimy o szkołach jazdy, konieczne jest nawet użycie silnika elektrycznego o mocy większej niż 11 kW. Dlatego zdecydowanie polecamy Torqeedo 12.0 R lub 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO.
Dużą wadą Propel jest obecnie dostępność. Rozwój i konfiguracja znacznie się przedłużyły wbrew oczekiwaniom. Właściwie silnik miał być dostarczony na początku 2022 roku. Następny termin dostawy to kwiecień 2023 - jesteśmy ciekawi, czy Propel będzie w stanie go dotrzymać. W każdym razie otrzymaliśmy już kilka zamówień wstępnych i zalecamy jak najwcześniejszy kontakt w celu uzyskania porady. Nawet teraz po naszych testach jesteśmy pewni: silniki zewnętrzne S1 będą się sprzedawać jak ciepłe bułeczki.
Twoje korzyści z greenboatsolutions
Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.
Masz przegląd ponad 30 producentów.