MetsTrade 2025 - nowe silniki elektryczne
Szybciej i mocniej – także w tym roku byliśmy przez 3 dni na miejscu, aby spotkać wszystkich znajomych i partnerów na MetsTrade oraz obejrzeć wszystko.
W tym blogu przeczytacie, jakie nowości pojawią się w 2025 roku. Niestety, także w tym roku nie uda nam się omówić każdej firmy osobno, dlatego staramy się skupić na najważniejszych rzeczach.
Niektóre nowości nie są jeszcze oficjalne, przed złożeniem zamówienia zalecamy ponowny kontakt z nami.
Spirit 2 od ePropulsion
Nowy Spirit 2 od ePropulsion wprowadza nową kategorię w dziedzinie elektrycznych silników zaburtowych z wbudowaną baterią, całkowicie pod hasłem JAZDA ŚLIZGOWA.
Dotychczas silniki zaburtowe z wbudowaną baterią były przeznaczone tylko do wolnej jazdy z prędkością 8 do maksymalnie 10 km/h. Teraz mamy seryjnie produkowany silnik, który obiecuje do 18 km/h przy mocy ciągłej 2 kW i 22 km/h przy mocy szczytowej 3 kW.
Pomiary wykonano na bardzo lekkiej aluminiowej łodzi z jedną osobą na spokojnej wodzie. Realistycznie rzecz biorąc, wartości te są nieco niższe – mimo to wyraźnie widać, że łódź nabiera porządnej prędkości, jak przy silniku benzynowym o mocy 5 KM.
Zdecydowanie zalecamy przedpremierowe zamówienie Spirit 2 wraz z akumulatorem 1,568 Wh.
Momentum U2 z wbudowaną baterią
Momentum U2 został zapowiedziany na długo przed ePropulsion Spirit 2, jednak silnikowi od lidera rynku ePropulsion trochę odbierana jest uwaga.
Momentum U2 ma moc ciągłą 2,5 kW, czyli o 25% więcej, a jego waga jest o około 5 kg mniejsza. Wynika to głównie z lżejszego silnika, ale także z mniejszego akumulatora.
Cenowo Momentum U2 będzie kosztować kilka setek euro więcej, ale przyniesie też kilka korzyści. Silniki przetestujemy na początku 2026 roku i wtedy szczegółowo opowiemy o nich w filmie. Przedsprzedaż jest już możliwa!
Link do nowego Momentum U2
Travel XS od Torqeedo
Torqeedo w porównaniu do ePropulsion i Momentum robi raczej lekki krok wstecz i chce mieć najlepszy silnik startowy na rynku w cenie poniżej magicznej granicy 2.000€.
Nowy Travel XS ma silnik elektryczny o mocy 700 W i baterię o pojemności 648 Wh. To wystarcza na krótkie dystanse, a silnik zapewnia wystarczającą siłę ciągu dla pontonów i łodzi wędkarskich.
Torqeedo nadal przekonuje bardzo dobrą jakością w okolicach rumpla i wyświetlacza.
Boatee - 1,3 kW ultralekki silnik zaburtowy
O Boatee nie słyszeliśmy wcześniej, dlatego tym bardziej zaskoczył nas ten mały, ale wyjątkowy silnik zaburtowy o mocy 1,3 kW. Silnik i wał są tak lekkie i wąskie, że prawie nie stawiają oporu wodzie, dzięki czemu łodzie płyną bardzo wydajnie.
Silnik waży tylko 6 kg. Potrzebujecie jeszcze zewnętrznego akumulatora, który jest połączony z silnikiem za pomocą kabla i mieści się wewnątrz łodzi. Silnik o mocy 1,3 kW z pewnością ma potencjał. Cenowo ma się on plasować w okolicach ePropulsion i Torqeedo, włącznie z akumulatorem.
Jeśli jesteście zainteresowani Boatee, dajcie nam znać!
Competr 22 kW silnik zaburtowy do łodzi pomocniczych
Firma Competr prezentuje silnik o mocy 22 kW z naprawdę interesującą konstrukcją śruby! Tutaj mamy dwie przeciwbieżnie obracające się śruby, przy czym śruby znajdują się również przed właściwym silnikiem, dzięki czemu silnik teoretycznie stawia jeszcze mniejszy opór w wodzie.
Technicznie rozwiązanie Competr wygląda naprawdę sprytnie, a filmy z testów pokazują pozytywne wyniki. W zakresie mocy klasycznego silnika zaburtowego 20-30 KM szczerze mówiąc nie ma wielu dostawców i Competr z pewnością może znaleźć swoje miejsce, o ile firma przejdzie do produkcji seryjnej.
Jesteśmy ciekawi dalszego rozwoju i będziemy was informować na bieżąco!
EVOA - silnik zaburtowy do pontonów
Większe, szybsze, dalej – takie są silniki z USA. EVOA prezentuje na targach METS w Amsterdamie silnik zaburtowy o mocy 27 kW, ale opracował już także silnik zaburtowy o mocy 130 kW (patrz zdjęcie).
Obecnie czekamy, czy i kiedy marka pojawi się na rynku europejskim. Szczególnie opcja 27 kW dla łodzi typu tender ma potencjał, ponieważ akumulator nie musi być jeszcze przesadnie duży.
VETUS 22 kW E-Line silnik zaburtowy (wewnętrzny)
VETUS to naprawdę jeden z najpopularniejszych silników zaburtowych w naszej ofercie, charakteryzujący się wysoką niezawodnością w przystępnej cenie.
W 2026 roku moc zostanie podwojona – teraz 22 kW dla łodzi o wyporności do 10 ton lub więcej. W tym zakresie mocy, oprócz Green Marine i być może WaterWorld, nie ma jeszcze wielu dostawców. Myślę, że w 2026 roku podejmiemy się kilku większych modernizacji z nowym silnikiem 22 kW!
Więcej nowości 2025
Kompletny system napędu BOSCH o mocy 160 kW w wersji Plug & Play jest gotowy. RAD Propulsion po raz pierwszy prezentuje silnik o mocy 120 kW oraz szkic małego silnika zaburtowego o mocy około 6 - 10 kW (wydrukowanego w 3D).
Ponadto pojawiło się kilka nowości, takich jak napęd strumieniowy o mocy 50 kW od Molabo, który jest już montowany na łodzi Kaiser i zapewnia niesamowitą wydajność.
Ogólnie rzecz biorąc, naprawdę zwariowane nowości, które zachęcają do większej liczby napędów elektrycznych w przyszłości!
Pytania dotyczące Mets Amsterdam 2025?
Otwarte pytania?
Twoje korzyści z greenboatsolutions
Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.
Masz przegląd ponad 30 producentów.