Elektryczny vs. spalinowy – czy warto inwestować w elektryczne silniki do łodzi?

Elektryczny vs. spalinowy – czy warto inwestować w elektryczne silniki do łodzi?

Jakie są zalety i wady silników elektrycznych i spalinowych dla Ciebie?

Dajemy Ci krótki przegląd podobieństw i różnic między elektrycznymi silnikami do łodzi a silnikami spalinowymi. Jakie są zalety silnika elektrycznego na łodzi? Gdzie leżą [rzekome] wady? Życzymy Ci dużo przyjemności z oglądania wideo lub czytania artykułu! Napisz do nas swoje pytania i sugestie.

ELEKTRO vs. SPALINOWY na wodzie | Przegląd zalet i wad

Ze względu na bieżące ustawienia plików cookie, niestety nie można wyświetlić filmu z YouTube.

Podobieństwa między silnikami elektrycznymi a spalinowymi

Czy mogę jechać tak samo szybko z silnikiem elektrycznym jak z moim silnikiem spalinowym, czy będę wolniejszy?

Nie martw się! Silnik elektryczny zapewnia równie doskonały napęd dla Twojej łodzi. Jeśli chodzi o maksymalną prędkość, oba typy silników są na równi.

Od czego zależy prędkość łodzi?

Na początku myśleliśmy, że tylko silnik ma decydujący wpływ na prędkość. Jednak prędkość zależy bardziej od Twojej łodzi niż od silnika. W naszym artykule {%ckve71par01nf3p66lenx45la___Elektroboote - alles Wissenswerte%} wyjaśniamy więcej na temat ekonomicznej prędkości i jakie wartości są potrzebne do obliczenia prędkości.

Zużycie energii przez silnik elektryczny i spalinowy na łodzi?

Ten związek jest również stały! Ważne: Im szybciej jedziesz, tym więcej energii zużywasz. Niezależnie od tego, czy jest to prąd, benzyna czy diesel. I to wykładniczo w trzeciej potędze! Co to oznacza? Jeśli chcesz podwoić prędkość, potrzebujesz osiem (!) razy więcej energii niż wcześniej.



Dlatego zalecamy podróżowanie z łagodniejszą prędkością, niezależnie od silnika. Oczywiście możesz też czasem przyspieszyć! Powinieneś jednak zawsze mieć wystarczającą pojemność baterii lub dodatkowe paliwo na pokładzie, aby nie utknąć na sucho!


Decydujące nie jest więc zużycie energii, ale raczej rodzaj magazynu na pokładzie, a tutaj są różnice. Więcej o różnicach w zasięgu znajdziesz poniżej w artykule.

Zużycie energii przez silnik elektryczny i spalinowy na łodzi?

Sposób działania silnika elektrycznego i spalinowego

Technicznie rzecz biorąc, silnik elektryczny i spalinowy są oczywiście zupełnie różne. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule o sposobie działania silników łodzi. Tutaj chodzi bardziej o cel, jaki oba silniki realizują.

Śruba przekształca moc silnika w ciąg i popycha łódź w pożądanym kierunku. Silniki spalinowe i elektryczne mają wspólny cel i zapewniają maksymalną przyjemność z jazdy podczas wycieczki łodzią. Konstrukcja i sposób, w jaki wał napędowy jest wprawiany w ruch obrotowy, działają różnie.

Instalacja silników łodzi

Instalacja silnika na twojej łodzi wygląda w każdym przypadku tak samo. Silnik elektryczny montuje się tak samo jak silnik benzynowy. To samo dotyczy oczywiście innych typów silników, niezależnie od tego, czy jest to silnik kołnierzowy, wewnętrzny czy saildrive. W przypadku konkretnych pytań dotyczących instalacji, zapoznaj się z naszym artykułem na temat różnych silników elektrycznych.

Różnice między silnikami elektrycznymi a spalinowymi

Czy warto zainwestować w elektryczny silnik do łodzi?

Jakie są teraz zalety i wady? Najważniejsze pytanie dla właścicieli łodzi: Co jest lepsze dla mnie i mojej łodzi? Aby ułatwić Ci porównanie, pokażemy Ci zalety i wady z perspektywy silnika elektrycznego.

Zalety silnika elektrycznego w łodziach

Zalety silnika elektrycznego w porównaniu z pojazdami z silnikiem spalinowym są różnorodne. Z naszego punktu widzenia silnik elektryczny ma wiele zalet, ale nie zawsze jest w 100% odpowiedni. Istnieją również pewne wyzwania, które niosą ze sobą silniki elektryczne. Pokażemy Ci, jak z naszą pomocą możesz łatwo wyeliminować te rzekome wady:

1. Głośność silnika elektrycznego

Silnik elektryczny jest znacznie cichszy niż silnik spalinowy! W zależności od rodzaju i konstrukcji, głośność silnika jest różna. Silniki elektryczne bez przekładni mają głośność tylko 30-60 decybeli, co czyni je praktycznie bezgłośnymi. Silniki elektryczne do łodzi z przekładnią są nieco głośniejsze, około 70 dB. W każdym przypadku napędy elektryczne są znacznie cichsze. Hałas silnika spalinowego przypomina główne ulice w dużym mieście. Dla nas to był właśnie powód, aby zastanowić się nad silnikiem elektrycznym do naszej łodzi. Myślimy o wycieczce łodzią głównie w kontekście natury i relaksu.

Nasza opinia: W kwestii głośności nie ma alternatywy dla silników elektrycznych... oprócz siły mięśni oczywiście, tutaj robisz nawet coś dobrego dla swojego zdrowia!


Ogólnie artykuł odzwierciedla oprócz faktów również naszą opinię. Staramy się być tak obiektywni, jak to możliwe. Jak w przypadku prawie wszystkiego, istnieje druga opinia. Na targach czasami słyszymy od właścicieli łodzi takie wypowiedzi:


  • silnik musi być głośny i śmierdzieć
  • czy mogę dostać jeszcze głośnik do dźwięku silnika?
  • elektryczny? To muszę rozmawiać z innymi
  • 1. Silniki elektryczne są znacznie cichsze lub całkowicie bezgłośne

  • 2. Bez spalin, bez nieprzyjemnego zapachu

  • 3. Koszty bieżące znacznie tańsze!

  • 4. Przyjazny dla środowiska i ekologicznie zrównoważony

  • 5. Przyszłościowy: Bez obaw o zakazy jazdy

  • 6. Bezobsługowy: mniej wysiłku

  • 7. Wyższe bezpieczeństwo na pokładzie

  • 8. Sprawność i przyspieszenie są wyższe

  • 9. Obsługa i użytkowanie są łatwiejsze

  • 10. Wysoka elastyczność: prąd na pokładzie i w porcie

2. Bez spalin i czysta sprawa

Silnik elektryczny nie wytwarza podczas jazdy szkodliwych dla środowiska i śmierdzących spalin. Badania wykazały, że z powodu braku filtrów do atmosfery dostaje się 38 razy więcej tlenków azotu. Ponadto silnik nie potrzebuje oleju, który mógłby wyciekać.

Jedziesz z rodziną nad jezioro i czujesz zapach stacji benzynowej? Dla nas osobiście był to jeden z najważniejszych powodów, aby zainteresować się elektromobilnością. (Oczywiście są wyjątki, które lubią zapach stacji benzynowej.) Niemniej jednak myślimy o Tobie i Twoim zdrowiu.


Brak spalin lub smarów w wodzie ma również duży wpływ na zwierzęta i środowisko. W portach zbyt często widzimy błyszczącą warstwę oleju na wodzie. Oprócz zwierząt ma to również zalety dla jakości wody w Twoim regionie. Zwłaszcza w coraz gorętsze lata jakość wody w jeziorach i rzekach w Niemczech jest ważnym czynnikiem, który jest wspierany przez elektryczne napędy łodzi.

2. Bez spalin i czysta sprawa

3. Brak kosztów utrzymania i tańsza eksploatacja!

Silnik elektryczny jest długoterminowo znacznie tańszy. Unikasz kosztów utrzymania, a jako źródło energii potrzebujesz tylko prądu. W zależności od silnika, silniki elektryczne mogą być od początku tańsze niż silniki spalinowe, zwłaszcza w przypadku niskiej mocy.


Im większa bateria, tym wyższe koszty całego systemu. Przy zakupie zalecamy dokładnie zwrócić uwagę na to, ile pojemności średnio potrzebujesz.


Na naszej stronie internetowej opracowaliśmy dla Ciebie mały kalkulator kosztów. Możesz wygodnie z domu porównać roczne koszty i zobaczyć, od kiedy silnik elektryczny opłaca się dla Twojej łodzi.


Musisz tylko podać, jak często pływasz w ciągu roku i jakie jest zużycie Twojej łodzi. Kolejny interesujący punkt: zobaczysz, ile CO2 emituje silnik łodzi w ciągu czasu i ile CO2 można zaoszczędzić.

Break-Even: Kiedy silnik elektryczny jest tańszy?

Okres amortyzacji zależy od silnika i Twojego stylu jazdy. Przy obliczeniach porównujesz koszty zakupu z kosztami eksploatacji: Kupujesz silnik spalinowy o mocy 15 KM za 4000€ i wydajesz rocznie 800€ na benzynę oraz 200€ na konserwację. Albo kupujesz silnik elektryczny o mocy 11 kW (15 KM) z systemem baterii za 8000€ i wydajesz tylko 200€ rocznie na prąd.

Twój napęd elektryczny zwróci się już po 5 latach. Po 10 latach zaoszczędzisz już 4000€. Paliwa kopalne są ograniczonym zasobem. Czy uważasz, że cena wzrośnie w przyszłości? Zakładamy, że ceny benzyny za litr znacznie wzrosną z powodu podatku od CO2 lub podobnych.


Z drugiej strony, tanie panele słoneczne oferują możliwość generowania energii elektrycznej za darmo. Ta energia może być bezpośrednio przechowywana w Twoim systemie baterii.

Break-Even: Kiedy silnik elektryczny jest tańszy?

4. Przyjazne dla środowiska i ekologicznie zrównoważone

Jeśli używasz zielonej energii do swojego silnika elektrycznego, jego eksploatacja jest nawet neutralna dla klimatu. Co oznacza neutralność klimatyczna? Nie powstają szkodliwe emisje CO2 ani tlenki azotu, które zanieczyszczają powietrze i zagrażają Twojemu zdrowiu. Ponadto, substancje szkodliwe, takie jak paliwo, olej lub inne środki smarne, nie dostają się do wody. W przypadku silników elektrycznych nie ma ryzyka zanieczyszczenia lokalnych wód i zagrożenia dla zwierząt.

Aby samodzielnie wytwarzać prąd na wodzie, istnieje możliwość zamontowania paneli słonecznych lub małych turbin wiatrowych na łodzi. Alternatywnie, można również zainstalować systemy na przystani lub w domku na łodzi, co zapewnia ochronę przed rosnącymi cenami energii.


Jest to szczególnie odpowiednie dla łodzi mieszkalnych z większą powierzchnią dachu, ale także dla mniejszych łodzi. Wiele paneli słonecznych jest składanych lub można je zwinąć, co ułatwia ich montaż na dachu lub relingu łodzi.

4. Przyjazne dla środowiska i ekologicznie zrównoważone

5. Brak zakazów jazdy dla łodzi elektrycznych

W wiadomościach dużo mówi się o emisjach spalin z samochodów i rozważa się zakazy jazdy. Na wodzie ten temat również staje się coraz bardziej popularny - w całym Amsterdamie od 2025 roku nie będą mogły pływać łodzie z silnikami spalinowymi. W silnikach łodzi brakuje filtrów do oczyszczania spalin. Silniki łodzi wytwarzają 38 razy więcej niebezpiecznych tlenków azotu niż samochody.


Oczywiście już teraz w Niemczech i Austrii istnieje wiele jezior z zakazami jazdy. Osobiście jesteśmy pewni, że zakazy jazdy i wyższe wymagania będą w przyszłości znacznie wzrastać. Z silnikiem elektrycznym jesteś tutaj po bezpiecznej stronie. Zwłaszcza jeśli rozważasz zakup nowego silnika do łodzi, powinieneś mieć na uwadze ten istotny czynnik.

6. Bezobsługowy – nigdy więcej stresu!

W środku sezonu musisz wymienić części eksploatacyjne w swoim silniku. Nie z silnikiem elektrycznym. Większość silników elektrycznych jest bezobsługowa i przy wysokiej jakości wykonania mają one niezwykle długą żywotność. Dzięki temu oszczędzasz sobie dużo stresu. Czy silnik ma jeszcze gwarancję? Gdzie mogę naprawić silnik i ile to będzie kosztować? Może jesteś również znacznie bardziej zaawansowany technicznie i wymiana kilku części eksploatacyjnych nie stanowi dla Ciebie problemu. Wtedy nie jest to dla Ciebie tak dramatyczne. Szczerze mówiąc, bylibyśmy tym całkowicie przytłoczeni! Dlatego z silnikiem elektrycznym wolimy być bezpieczni.

6. Bezobsługowy – nigdy więcej stresu!

7. Wyższe bezpieczeństwo na pokładzie

Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na drodze samochody elektryczne przekonują swoim wyższym poziomem bezpieczeństwa. Na wodzie należy zwrócić uwagę na suche przechowywanie baterii, chociaż rozpryski wody nie stanowią problemu. Większość silników jest całkowicie odporna na rozpryski wody. Niektóre baterie są nawet całkowicie pływające. Ryzyko pożarów jest niskie, jednak dla pewności zalecamy specjalny gaśnicę na pokładzie przy niektórych bateriach. Pracujemy głównie z bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi. Są one niepalne i dlatego absolutnie bezpieczne.


Obsługa łatwopalnej i wybuchowej benzyny na pokładzie nie jest konieczna. Z naszego punktu widzenia jest znacznie przyjemniej bez kanistra benzyny na pokładzie.

7. Wyższe bezpieczeństwo na pokładzie

8. Lepsza wydajność i wyższe przyspieszenie

W przypadku silnika elektrycznego wydajność jest znacznie wyższa: konwersja energii jest bardzo efektywna, ponieważ nie jest potrzebna prędkość biegu jałowego. To prowadzi do tego, że od pierwszego obrotu istnieje bardzo wysoki moment obrotowy, dlatego za pomocą silników elektrycznych można osiągnąć znacznie wyższe przyspieszenie.

W praktyce brzmi to z pewnością zrozumiale: im szybciej rusza, tym lepiej dla Ciebie. To samo można zaobserwować w samochodach elektrycznych. Nic dziwnego, że Tesla Model S ma tak wysokie przyspieszenie i zostawia wszystkie inne samochody na światłach. I to pomimo dodatkowej wagi baterii!

9. Łatwa obsługa i dobre prowadzenie

Obsługa i prowadzenie są łatwiejsze niż w przypadku silnika spalinowego. Benzynowe są zazwyczaj uruchamiane za pomocą ssania, trzeba jakby "rozruszać" silnik. I to często nie działa za pierwszym razem. W przypadku silnika elektrycznego uruchamiasz silnik bezpośrednio za pomocą przycisku.

Wiele silników ma regulację prędkości obrotowej do płynnej kontroli. Zaletą jest to, że silnik może przełączać się między jazdą do przodu i do tyłu bez zmiany biegów. Obsługa jest więc znacznie bardziej intuicyjna, przyjazna dla użytkownika, a prędkość można lepiej kontrolować.


Kolejną zaletą silników elektrycznych jest to, że silnik i bateria mogą być bardzo łatwo monitorowane. Często producenci oferują specjalne funkcje, które nie są bezpośrednio zintegrowane w silnikach spalinowych.


Do tych funkcji należą obliczanie pozostałego zasięgu, zużycie prądu, GPS lub autopilot. Oczywiście, można te funkcje na życzenie dodać również do silników spalinowych. W silnikach elektrycznych są one często już zintegrowane i nie trzeba inwestować więcej pieniędzy niż to konieczne.

10. Wysoka elastyczność: prąd zawsze i wszędzie

Jeśli używasz silnika elektrycznego, zawsze masz na pokładzie elektryczność. Inni odbiorcy prądu, tacy jak ogrzewanie, lampy, lodówki i inne, mogą być zasilani z tego samego obwodu elektrycznego. Zwróć uwagę na wymaganą pojemność baterii już na etapie ich projektowania. Podczas planowania trasy rejsu łodzią powinieneś również uwzględnić miejsca ładowania ze względu na maksymalną pojemność.


Dobra rzecz w silnikach elektrycznych: prąd jest dostępny prawie wszędzie! Możesz naładować baterię zarówno na własnym pomoście, jak i w portach, przystaniach lub na stacjach ładowania i dlatego jesteś bardzo elastyczny.

10. Wysoka elastyczność: prąd zawsze i wszędzie

Wady silnika elektrycznego

Czy łodzie nadają się do napędu elektrycznego?

Sceptycyzm wobec silników elektrycznych jest nadal wysoki. Chcemy rozwiać uprzedzenia i pokazać Państwu zalety. Silniki spalinowe działały dobrze przez dziesięciolecia. Silniki elektryczne są jednak technicznie znacznie wydajniejsze, a jedyną rzeczywistą wadą jest obecnie zasilanie. Silniki elektryczne potrzebują prądu, a jako źródło napięcia na łodzi najczęściej służy akumulator wielokrotnego ładowania.
  • Gęstość energii i zasięg
  • Koszty zakupu elektrycznych silników do łodzi
  • Wpływ produkcji baterii na środowisko
  • Waga akumulatorów do łodzi
  • Czas ładowania

1. Gęstość energii i zasięg

Benzyna ma 100 razy większą gęstość energii niż akumulatory litowo-jonowe. Silniki elektryczne są jednak 10 razy bardziej wydajne. Efektywnie gęstość energii jest więc 10 razy gorsza, co negatywnie wpływa na maksymalny zasięg. Dlatego waga baterii i koszty zakupu są szczególnie ważne w przypadku większych silników lub długotrwałej jazdy. Warto więc optymalnie określić pojemność baterii w zależności od planowanego czasu jazdy i pojemności.


Dzięki dobremu planowaniu tras lub wycieczek, ten minus można bardzo łatwo obejść. Prąd jest zazwyczaj dostępny na każdej przystani lub w każdym porcie. Jeśli korzystasz z łodzi w ciągu dnia, można ją podłączyć do sieci elektrycznej na noc na przystani i będzie gotowa do użytku najpóźniej następnego dnia.


Jest to co prawda wada, ponieważ w łodzi potrzebujesz albo więcej miejsca na baterie, albo masz mniejszy zasięg. Na szczęście silnik elektryczny zajmuje znacznie mniej miejsca niż główny silnik spalinowy. Z naszego doświadczenia wynika, że przy większości przesiadek na silnik elektryczny nie było problemów z zasięgiem.

1. Gęstość energii i zasięg

2. Koszty zakupu elektrycznych silników do łodzi

Koszty zakupu baterii rosną wraz z potrzebną pojemnością. Stanowią one dużą część całkowitych kosztów systemu napędowego. W przypadku małych i średnich silników, silnik elektryczny jest zdecydowanie opłacalny. Koszty w porównaniu do silnika spalinowego nie są dużo wyższe, a czasem nawet niższe.

W ostatnich dekadach nastąpiły ogromne skoki w gęstości energii baterii, wynoszące od 5 do 8 procent rocznie. Inwestuje się miliardy euro rocznie, aby dalej rozwijać tę technologię. Głównymi graczami są przede wszystkim duzi producenci samochodów, którzy planują przejście na czyste energie do 2030 roku.


Na tym korzystają również właściciele łodzi, a koncepcja silnika elektrycznego i baterii staje się bardziej atrakcyjna. Obecnie ceny baterii spadają z 1.000€ za kilowatogodzinę do zaledwie 500€. Ta tendencja będzie się utrzymywać w nadchodzących latach, co sprawi, że będzie to dla Państwa znacznie bardziej opłacalne! Oprócz nowych rodzajów baterii, prowadzone są również intensywne badania nad wykorzystaniem wodoru jako nośnika energii. Wodór obiecuje podobny zasięg i szybkie tankowanie jak w przypadku normalnego paliwa. Obecnie jednak koszty ogniwa paliwowego nie są jeszcze konkurencyjne. Jesteśmy ciekawi, co przyniesie przyszłość i będziemy na bieżąco! I co najważniejsze: będziemy Państwa informować o najnowszych osiągnięciach techniki w naszym newsletterze!

3. Wpływ produkcji baterii na środowisko

Silniki elektryczne i systemy baterii muszą być wyprodukowane i przetransportowane do Niemiec. Podczas produkcji również zużywane są zasoby i emitowane są CO2. Silniki są zazwyczaj produkowane w Azji i następnie importowane.

Przykładamy dużą wagę do zwrócenia uwagi na ten fakt i preferujemy producentów z lepszym bilansem CO2. Na naszej stronie internetowej stworzyliśmy specjalny kalkulator CO2, dzięki któremu można szczegółowo obliczyć bilans CO2 i zobaczyć, od kiedy silnik elektryczny jest lepszy dla środowiska.


W mediach dużo mówi się o produkcji baterii do samochodów elektrycznych i o szkodach dla środowiska, które powstają przy ich produkcji. Wkrótce pojawi się szczegółowy artykuł na temat produkcji i związanych z nią emisji.


Na każdą kWh baterii przypada około 125 kg CO2. Odpowiada to emisji około 60 litrów benzyny. W zależności od wielkości baterii można bardzo szybko obliczyć, po jakim zużyciu przestawienie się na pojazd elektryczny jest opłacalne. Zazwyczaj już w pierwszym roku!

3. Wpływ produkcji baterii na środowisko

4. Waga baterii

Większe systemy baterii ołowiowych są bardzo ciężkie lub w przypadku litu bardzo kosztowne. Zakup baterii litowych ma sens tylko dla osób często podróżujących. Często podróżującym jesteś od około 40 podróży rocznie, podczas których bateria jest całkowicie rozładowana. Jednakże, jako okazjonalny użytkownik, również cieszysz się wszystkimi zaletami silnika elektrycznego z bateriami AGM i żelowymi, których nie da się przeliczyć na pieniądze.


Jako ogólna zasada, baterie AGM są około trzy razy cięższe. Zazwyczaj podczas konwersji zbiornik jest usuwany z łodzi, co zapewnia wystarczająco dużo miejsca i pewien margines na dodatkową wagę na łodzi. Ważne jest, aby optymalnie dobrać baterię, wtedy trochę więcej wagi na łodzi nie jest już prawie żadną wadą. Zwłaszcza na jachtach żaglowych czasami potrzebujesz trochę więcej wagi w kilu.

5. Czas ładowania na łodziach

Czas ładowania do pełnego naładowania waha się w zależności od baterii i ładowarki. Łódź można znacznie szybciej zatankować benzyną, dieslem lub wodorem. Na papierze jest to kolejna wada elektrycznego napędu łodzi. Jednak żeglarze bardzo rzadko są długo w trasie bez przerwy. Prędkość ładowania systemów bateryjnych stale rośnie, a elastyczność elektromobilności się rozwija. Supercharger Tesli pokazuje, że można naładować akumulator samochodowy do 80% w ciągu 30 minut. Liczba stacji ładowania na wodzie również stale rośnie, co w przyszłości umożliwi dłuższe wycieczki bez problemów.


W zależności od potrzeb, wspólnie znajdziemy odpowiednią możliwość ładowania lub napęd elektryczny o odpowiednim zasięgu dla Twojej łodzi. Jednak silnik elektryczny nie jest naprawdę sensowny dla każdego zasięgu i każdego obszaru zastosowania.

5. Czas ładowania na łodziach

Wniosek: Porównanie silników elektrycznych i spalinowych

Obie opcje mają swoje indywidualne zalety. Jeśli chcesz cicho pływać po jeziorze, chronić środowisko i swoje lokalne wody lub kochasz postęp, silnik elektryczny jest dla Ciebie idealny! Zwłaszcza w przypadku mniejszych i średnich silników, prawie wszystko przemawia za elektromobilnością.


Jeśli posiadasz łódź, która potrzebuje dużego silnika do ślizgu, to być może klasyczny silnik spalinowy będzie dla Ciebie lepszym wyborem. Głównie ze względu na system baterii.


Argumenty za silnikami spalinowymi to przede wszystkim niższe koszty zakupu w przypadku większych systemów napędowych oraz większy zasięg i czas jazdy przy dużych silnikach. W tym obszarze silniki elektryczne znajdują się w absolutnym segmencie premium, ponieważ wszystko jest możliwe. Zwłaszcza systemy baterii do łodzi ślizgowych są kosztowne. Niemniej jednak, silniki elektryczne są również idealne do ślizgu i mają tyle samo mocy! Zwłaszcza na jeziorach, gdzie dozwolone są tylko łodzie elektryczne, nie ma innej alternatywy.


Zalety silnika elektrycznego to cicha praca, brak emisji, czystość i zazwyczaj brak konieczności konserwacji. Ponadto koszty eksploatacji są znacznie niższe, co może przynieść korzyści ekonomiczne dla osób często korzystających z łodzi. Silniki elektryczne są również od wielu lat bardzo popularne wśród wędkarzy, właścicieli małych łodzi i pontonów.


Cena z baterią jest często nawet niższa lub przynajmniej równa cenie silnika spalinowego. Niezliczone inne zalety silnika elektrycznego zdecydowanie przeważają. Jesteśmy ciekawi, jak rozwija się temat elektromobilności w Niemczech i Europie, i czekamy na opinie oraz Twoje doświadczenia z silnikami elektrycznymi!

Twoje korzyści z greenboatsolutions

prosty.
Kilka kliknięć oszczędzi Ci dużo czasu i stresu!
szybki.
Otrzymasz wynik w ciągu 5 minut.
porównywalny.

Porównują prawie 600 różnych silników elektrycznych.

przejrzysty.

Masz przegląd ponad 30 producentów.

contact image